sunnuntai 6. toukokuuta 2018

Kinuskikastike, on se vaan hyvää!


Terveppä terve, täällä mä taas olen reilun vuoden mittaisen tauon jälkeen... Voin sanoa että teki hyvää ja enpä mä olis mitään kerennyt tänne tehdäkkään jos suoraan sanotaan. Nyt teen maltilla eli reseptejä tulee noin kerran viikossa, en ota asiasta stressiä. Uusille lukijoille tiedoksi eli olen täysin kotikokki eli termit voivat olla hakusessa ja kirjoitusasu on mitä lukihäiriöiseltä voinee odottaa. Pliiis älkää kommentoiko kirjoitusvirheitä, tiedän niitä on, mutta ne eivät minua haittaa toivottavasti eivät lukijaakaan. Näillä mennään ja tyyli tulee olemaan sama kuin ennenkin eli ruokia laidasta laitaan.

Aloitetaan "kevyesti" kinuskikastikkeella. Kinuskikastikehan on aika helppo, kunhan muistaa hämmennellä ettei kastike pala pohjaan, silloin sitä ei syö vanha erkkikään. Sokereita tai siirappeja voi vaihtaa niin saa ihan uusia makuja, koklaa.


Kinuskikastike

2 dl kuohukermaa
1½ dl sokeria tai siirappia
(1 tl vaniljasokeria tai uutetta muutama tippa tai konjakkia loraus )
nokare voita


Kiehauta kerma kattilassa ja laske hieman lämpöä, lisää sokeri ja mausta jos siltä tuntuu. Itse laitan lähes aina vaniljauutetta. Sekoita ja keitä kokoon 15-20 minuuttia tai kunnes kastike saostuu. Nosta sivuun ja kaada purkkiin tai kannuun. Anna jäähtyä tai tajoile kuumana jäätelön kanssa. Tämä kastike sopii niin kakkujen väliin, päälle kuin jälkiruokien lisukkeena. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti